ISU/ TAJUK |
KETERANGAN |
Faktor kemenangan Jepun ialah |
Strategi berkesan, semangat perjuangan, perancangan rapi |
Ekonomi kawalan |
Utamakan Kaisha, catuan makanan |
Kerajaan menggalakkan belajar bahasa Jepun |
Untuk memupuk kesetiaan terhadap Maharaja Jepun |
Untuk atasi masalah ekonomi Jepun memperkenalkan |
Ekonomi kawalan |
Iktibar kejayaan Jepun ialah |
Bijak menyusun strategi |
Jepun menyerahkan Kedah,Perlis, Kelantan dan Terengganu kepada Thailand |
Sebagai balasan kerana mendapat kemudahan laluan tentera |
Pengorbanan Leftenan Adnan ialah |
Menentang Jepun |
Leftenan Adnan terbunuh di |
Bukit Gap Singapura |
Kemunculan industri berasaskan bahan tempatan membuktukan |
Masyarakat lebih kreatif |
Slogan kempeitai [pasukan polis Jepun] |
Ialah seksa dulu kemudian siasat |
Jepun melantik pembesar tempatan kerana |
Ingin mengatasi masalah kekurangan pegawai |
Kesan pelantikan pembesar tempatan ialah |
Melahirkan golongan pemimpin |
Tujuan KMM bekerjasama dengan Jepun ialah |
Mendapatkan kemerdekaan |
Persamaan pentadbiran BROOKE dengan JEPUN ialah |
Melibatkan PEMBESAR dalam pentadbiran |
Tujuan Pentadbiran tentera British [PTB] dilaksanakan ialah |
Melaksanakan pentadbiran peralihan, menegakkan undang-undang, mewujudkan keamanan |
Anggota MPAJA mengganas 14 hari kerana |
Kelewatan penubuhan kerajaan |
Orang Melayu menentang MALAYAN UNION kerana |
Tamadun orang Melayu diancam, pengenalan prinsip JUS SOLI |
JUS SOLI ialah |
Kewarganegaraan berdasarkan tempat lahir |
UMNO ditubuhkan untuk |
Menentang Malayan Union |
Slogan UMNO ialah Hidup Melayu dan |
Ditukar kepada MERDEKA oleh SYEIKH GHARIEB RAUB |
Majlis, Warta Melayu dan Utusan Melayu [MUW] |
Menentang MALAYAN Union |
Kesan Kongres Melayu 1 ialah |
Penubuhan UMNO |
Demostrasi berlangsung di Alor Setar dan Kota Bharu kerana |
Tamadun bangsa terancam |
Kesan pembentukan Persekutuan Tanah Melayu ialah |
Sistem Raja Berperlembagaan diperkenal |
Kesan tindakan komunis semasa darurat ialah |
Melumpuhkan ekonomi |
Penubuhan sekolah LATIHAN KHAS 101 |
Membuktikan kerjasama antara PKM dengan British |
Tujuan Parti Komunis Malaya [PKM] ialah |
Menubuhkan REPUBLIK komunis Malaya |
Orang Melayu menolak fahaman komunis |
Kerana aspek ketuhanan |
Kejayaan kempen ‘MEMENANGI HATI DAN FIKIRAN RAKYAT ialah |
Menggembleng tenaga rakyat untuk menentang komunis |
DARURAT diisytiharkan untuk |
Melindungi kepentingan ekonomi |
Peranan MIN YUEN ialah |
[menyediakan makanan, mendapatkan maklumat, membekalkan ubatan]-MUM |
KAD pengenalan diperkenal untuk |
Membasmi ancaman komunis |
Syarat dalam Rundingan Baling ialah |
Bubar PKM, letak senjata, serah diri |
Darurat diisytiharkan kerana |
Pembunuhan tiga orang pengurus ladang berbangsa Eropah |
Tujuan KONFERENSI dan konvensi ialah |
Memupuk perpaduan kaum |
Dato ONN menubuhkan Parti Negara |
Untuk memupuk KERJASAMA kaum |
Suruhanjaya Reid |
Merangka perlembagaan merdeka |
Sekolah VERNAKULAR ialah |
Sekolah yang guna bahasa ibunda |
Kesan pelaksanaan sekolah vernakular ialah |
Perpaduan sukar dicapai |
Orang Cina dan India menjadi warganegara |
Kerana kelonggaran syarat kerakyatan |
Ciri SISTEM AHLI ialah |
kabinet bayangan, 3 ahli |
Masyarakat perlu mengundi untuk |
Melaksanakan amalan demokrasi |
Manifesto merdeka dalam 4 tahun dicadangkan oleh |
Parti Perikatan |
Rombongan 1956 ke London untuk |
Menuntut kemerdekaan |
Perlembagaan Sarawak 1941 tidak dilaksanakan kerana |
Kedatangan Jepun |
Kepentingan Perlembagaan Sarawak |
Pemberian kuasa pemerintahan sendiri |
Lee Kuan Yew menyokong gagasan Malaysia untuk |
Melemahkan parti berhaluan kiri |
Konfrontasi ialah |
Penentangan Indonesia terhadap penubuhan Malaysia |
Duri dalam daging berkaitan dengan |
Penyingkiran Singapura |
Kesan pembentukan Jawatankuasa Antara Kerja [JAK] ialah |
Pentadbiran dikuasai |
Monday, September 17, 2012
KONSEP TINGKATAN 3-PMR
JANGAN LUPA BACA!
Labels:
SEJARAH TINGKATAN 3
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment